Welkom bij de club

Verderop in dit nummer: de FNV organiseert speciale ICT Meet Ups bedoeld voor IT’ers die zichzelf in hun werk maar ook privé verder willen ontwikkelen. Dit initiatief van FNV Professionals is wat mij betreft een goed voorbeeld van “het nieuwe vakbondswerk”. Geen keiharde belangenbehartiging, maar mensen uit een bepaalde beroepsgroep uit verschillende bedrijven bijeen brengen om met elkaar te sparren en gezamenlijk tot verbeteringen te komen.

Géén onderdeel van de ICT Meet Ups maar wat mij betreft ook een goed idee: werknemers uit de verschillende callcenters die de handen ineen slaan om nu eindelijk eens tot de gewenste arbeidsvoorwaardelijke verbeteringen te komen in de branche. Als FNV-bestuurder ben ik nu sinds ongeveer een half jaar betrokken bij de callcenters, en eerlijk gezegd: ik ben me rot geschrokken. Wat ik hier zie moet naar mijn bescheiden mening toch echt anders en beter kunnen.

Veranderingen kunnen we alleen bewerkstelligen wanneer we ons verenigen. Alleen klagen is geen oplossing. Zoals ook klagen als voetballer na een verloren wedstrijd niet helpt zolang je zelf niet bereid bent om ook deel te nemen aan de trainingen. Je moet actief meedoen, als volwaardig lid van de club!

Bij wijze van eerste aanzet zijn we als FNV nu bezig met het inventariseren van misstanden bij de callcenters. Hebben we die zaken eenmaal op een rijtje, dan volgt stap twee. En ook daar heb ik jou bij nodig. Want ik kan niet in mijn eentje alle misstanden wegtoveren. Dus wat mij betreft: sluit je aan, je bent welkom bij de club!


Elly Heemskerk,

bestuurder FNV ICT

Friendly visitor while diving