FNV haalt verhalen callcentermedewerkers op

De “biobreaks” werden landelijk nieuws nadat kranten en tv-programma’s het onderwerp hadden opgepikt. Maar er valt meer aan te merken op de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden bij de callcenters. De FNV nodigt de medewerkers uit hun ervaringen met de bond te delen.

Het was FNV-bestuurder Elly Heemskerk die de discussie rond de “biobreaks” bij de callcenters aanzwengelde. Er zijn verschillen, zo geeft zij aan. ‘Bij diverse vestigingen van callcenters hebben de medewerkers recht op maximaal tien minuten toiletbezoek of één minuut per gewerkt uur. Maar bij sommige vestigingen volgt al na vier minuten een gesprek met een supervisor. Minachting van het personeel’, oordeelt Heemskerk, ‘en te ver doorgeschoten controle.’

Er speelt nog meer volgens de vakbondsbestuurder, en dat heeft de landelijke pers nog niet gehaald. De zeer slechte cao met lonen op of rond het minimumloon bijvoorbeeld. Hoge werkdruk, intimidatie, tijdelijke contracten, weinig invloed op de roosters en binnenklimaat… De bond is de stand van zaken bij de callcenters nu aan het inventariseren.

Dus callcentermedewerker, vertel je verhaal! Meld misstanden en doe suggesties voor verbeteringen via mail elly.heemskerk@fnv.nl Maar bovenal, zegt Heemskerk: ‘Sluit je aan! Samen kunnen we meer. En alleen samen kunnen we tot verbeteringen komen.’