Baliepersoneel Amsterdam strijdt voor vaste baan

Het duurde even voor de medewerkers van het Amsterdamse Stadsloket de stoute schoenen durfden aan te trekken.

Maar eenmaal in actie werd al snel succes geboekt.

Ze zijn aangestoken door hun collega’s van het Contact Centrum Amsterdam (CCA), het gemeentelijke callcenter (zie ook het artikel op de pagina hiervoor). Van de 250 medewerkers daar hadden slechts 70 een vaste aanstelling. Oftewel zo’n 70 procent flexkrachten op één afdeling, waar de gemeente naar eigen zeggen streeft naar maximaal 15 procent. Op initiatief van de FNV trokken de CCA-medewerkers aan de bel, boden een petitie aan, hadden gesprekken met gemeenteraadsleden en kregen uiteindelijk de toezegging dat iedereen die langer dan 3,5 jaar bij het CCA werkt een vaste aanstelling krijgt. Daarmee haalden ze overigens niet de gehele buit binnen, want hun eis was – en is nog steeds – dat medewerkers na maximaal één jaar flex een contract moeten krijgen.

De gemeente benadrukte dat de toezegging alléén op het CCA van toepassing was. Dat was tegen het zere been van de medewerkers van het Stadsloket, de gemeentebalie voor de Amsterdamse burgers. Daar is een bijna even groot percentage flexkracht, en opeens mochten maar liefst 42 uitzendkrachten niet meer terug komen. Ondanks dat er vacatures waren.

Begin januari belegde de FNV een eerste bijeenkomst voor het baliepersoneel. Wat begon met zeventien deelnemers groeide al snel uit naar een petitie met 335 handtekeningen later die maand. Hun boodschap is gehoord: waar ze voorheen steeds werden afgewezen bij interne sollicitaties, hebben tot nu toe al tien flexkrachten wél een vast contract gekregen. De bond rekent er op dat dit er snel meer worden.