Veel dapperheid gewenst

Al meer dan een jaar spreek ik wekelijks medewerkers van callcenters. Ik heb veel mooie gesprekken gevoerd. Over van alles en nog wat. Leuke dingen, vervelende dingen, problemen en heel veel onrecht. Elke dag hard werken bijvoorbeeld, maar weinig betaald krijgen en ook nog eens geen pensioen opbouwen. Of bonussen die in de cao zijn afgesproken niet uitbetaald krijgen. “Dat zou toch niet moeten kunnen”, hoor ik er dan vaak bij. Ja dat klopt, zeg ik dan, maar wat ga je hier zélf aan doen?

Elly Heemskerk

Mijn gesprekspartners hebben verschillende redenen om niet voor zichzelf op te komen: “Als ik hier iets van zeg, dan lig ik er meteen uit.” Of: “Ik ben de enige, dus dan pakken ze mij.” Of: “Ik wil geen kruisje achter mijn naam krijgen”. Het is de angst om je nek uit te steken, merk ik, en dat begrijp ik. Maar met die angst kun je ook iets doen.

FNV Callcenters heeft een petitie opgesteld met een eis tot verbeteringen. Maar met alleen een handtekening zetten zijn we nog niet. De petitie moet opvolging krijgen, want je krijgt maar weinig dingen cadeau. Daar moet je wel wat voor doen. Opstaan en vechten voor je rechten.

Vaak willen mensen wel meedoen, maar alleen samen met anderen. Dus is het zaak elkaar te vinden. De eerste stap is het gesprek met je collega’s aangaan. Sommigen vinden dit al eng, maar wie moed verzamelt zal al snel ervaren dat zijn collega’s er net zo over denken.

Dit jaar is voor FNV Callcenters een jaar van spreken met elkaar, opkomen voor je rechten, voet bij stuk houden en actief meedoen. En natuurlijk dapper zijn. Zoals Pippi Langkous zei: “Als je nooit bang bent, kun je ook niet dapper zijn.” Ik wens iedereen de komende tijd veel dapperheid toe.

Elly Heemskerk,

bestuurder FNV Callcenters