FNV Dienstendag: ieder haalt er uit wat er in zit

Wat hebben de deelnemers aan de FNV Dienstendag over robotisering geleerd? De ervaringen lopen uiteen, zo blijkt uit een willekeurige rondgang. Maar over één ding is iedereen het eens: de dag was leuk en leerzaam.

Wilco Schreuder, medewerker debiteurenbeheer bij ING Commercial Finance:

‘ING heft de afdeling debiteurenbeheer bij het bedrijfsonderdeel waar ik werk op. Dit was voor mij de reden om naar de FNV Dienstendag te gaan: om mijn horizon te verbreden en te kijken welke kant ik nog op kan. Ik volg inmiddels al een opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening, maar mogelijk biedt investeren in kennis over automatisering en robotisering nog extra kansen.’

‘Eerlijk gezegd had ik op de dag zelf iets meer concrete informatie verwacht over de verschillende mogelijkheden en wat je zoal kunt verwachten. Maar mogelijk was dat een verkeerde voorstelling van mij.’

‘Het interactieve deel van de dag heeft me overigens wel duidelijk gemaakt wat verdere verdieping in robotisering en automatisering voor mij nog kan betekenen. Dat is mooi. Het heeft me gesterkt in mijn keuze voor de richting die ik uit wil.’

Klaas Pranger, security manager bij Atos:

‘Ik dacht altijd: robotisering kost banen. Maar wat blijkt? Het aantal banen neemt door robotisering alleen nog maar toe, uitzonderingen daargelaten. Deze eyeopener heeft voor mij de technologische toekomst als totaal minder bedreigend maakt. Ook ik heb werk zien verdwijnen naar India. Maar ik weet nu dat er altijd ander werk overblijft of nieuw werk voor terugkomt.’

‘Behalve nieuwe inzichten heeft de FNV Dienstendag me ook nieuwe dingen geleerd. Tijdens het interactieve deel van de dag leer je naar jezelf te kijken. Dat doe je samen met vakgenoten wat het erg leuk maakt om te doen. Je onderzoekt waar je staat in je werk, maar ook naar welke kant je nog op kunt. Daar over praten werkt heel verhelderend en motiverend, mede omdat er natuurlijk ook veel positieve verhalen te vertellen zijn. Bij mij heeft dit mijn herfsttijgevoel – zo van: ik moet nog tien jaar; wat is er al die tijd nog voor mij te doen? – omgezet in een meer positieve kijk. Al met al was het voor mij dus een welbestede dag.’

Roland Kwee, ict-medewerker/programmeur bij Eurofins Omegam:

‘Ik was benieuwd naar de stand van zaken rond robotisering en automatisering en de consequenties die er aan kleven. Baanverlies, verplicht aanpassen, bijscholing, dat soort zaken. Dat dacht ik tenminste. Wat ik op de FNV Dienstendag tegenkwam heb ik als zeer verfrissend ervaren. Dat vond ik leuk om te merken. De FNV organiseert wel vaker activiteiten voor de leden, en daar wil ik als lid dan ook wel het en ander van meemaken. Dan is het mooi als je er ook van kunt leren.’

‘In het middagdeel heb ik een spel gespeeld waarmee je jezelf beter leert kennen. Hoe kijk je tegen je werk aan? Hoe groot is je aanpassingsvermogen? Hoe ga je om met automatisering? Ik had en heb nog steeds op werkgebied geen harde doelen als het gaat om mijn toekomst. Maar ik ben wél zelf betrokken bij automatisering, dus het gaat me allemaal aan. Ik ben aan het denken gezet.’

Petra Bongers, medewerkster informatiesupport bij de Zorggroep Venlo:

‘Het was een interessante, leuke dag die me meer bewust heeft gemaakt van de invloed van robotisering op het dagelijks werk. Hierdoor heb ik meer zelfkennis gekregen. Ook heeft het er voor gezorgd dat ik nu bewuster over mijzelf en de gevolgen van robotisering binnen mijn werk nadenk.’

‘Het blijkt, zo heb ik op de dag geleerd, dat ik op de goede weg ben en dat het bewandelen van nieuwe wegen ook nieuwe kansen biedt. Voor een omschakeling in doen en denken over jouw werkzaamheden binnen jouw functie zal je toch zelf de regie moeten pakken. Ik heb handvatten aangereikt gekregen om verder door te pakken. Moraal van mijn verhaal: ik heb geleerd dat je vooral dingen moet doen waar je energie van krijgt, en dat je een deel van die energie moet ombuigen naar dingen waar je blij van wordt.’